Ευ­γε­νής ά­μιλ­λα. Συ­να­γω­νι­σμός vs Αντα­γω­νι­σμός

Αντα­γω­νι­σμός στίς παι­δι­κές η­λι­κίες
   Ο α­ντα­γω­νι­σμός μπο­ρεί να δη­μιουρ­γή­σει άγ­χος στο παι­δί αν α­πο­τε­λέ­σει αι­τία να νιώ­σει ό­τι η α­ξία του ε­ξαρ­τά­ται α­πό την ε­πί­δο­σή του. Όταν τα πράγ­μα­τα τα ο­ποία αι­σθά­νε­ται το παι­δί ως πιο ση­μα­ντι­κά-ό­πως εί­ναι η α­γά­πη και η α­πο­δο­χή των άλ­λω­ν-ε­ξαρ­τώ­νται α­πό τις κα­λές ε­πι­δό­σεις, υ­πάρ­χει η πι­θα­νό­τη­τα να τα κα­τα­βά­λει το άγ­χος. Οι έ­ρευ­νες δεί­χνουν πως ο φό­βος της α­πο­τυ­χίας και η α­νη­συ­χία που νιώ­θει το παι­δί μή­πως δεν α­πο­δώ­σει κα­λά σε κά­ποιο α­γώ­να, πι­θα­νό­τα­τα α­πο­τε­λούν τις ση­μα­ντι­κό­τε­ρες αι­τίες για στρες και νευ­ρι­κό­τη­τα στον το­μέα του παι­δι­κού α­θλη­τι­σμού.
   Τα παι­διά α­νη­συ­χούν μή­πως α­πο­τύ­χουν, μή­πως δεν στα­θούν ι­κα­νά να α­ντα­πε­ξέλ­θουν στις α­παι­τή­σεις του α­ντα­γω­νι­σμού. Μπο­ρεί να νιώ­σουν άγ­χος πριν, κα­τά τη διάρ­κεια και ύ­στε­ρα α­πό έ­ναν α­γώ­να. Μια έ­ρευ­να που έ­γι­νε στις Η­ΠΑ, έ­δει­ξε ό­τι το 62% των παι­διών α­νη­συ­χεί μή­πως δεν παί­ξει κα­λά ή κά­νει κά­ποιο λά­θος, ε­νώ το 23% δή­λω­σε πως το άγ­χος μπο­ρεί να στα­θεί αι­τία να ε­γκα­τα­λεί­ψουν τον α­θλη­τι­σμό.
   Ωστό­σο, τα παι­διά που παίρ­νουν μέ­ρος σε α­το­μι­κά α­θλή­μα­τα μπο­ρεί να νιώ­σουν πε­ρισ­σό­τε­ρο ''α­ντα­γω­νι­στι­κό στρες'' α­πό ε­κεί­να που συμ­με­τέ­χουν σε ο­μα­δι­κά α­θλή­μα­τα. Το άγ­χος που νιώ­θουν πριν τον α­γώ­να, αυ­ξά­νε­ται α­κό­μα πε­ρισ­σό­τε­ρο ό­ταν πιέ­ζο­νται α­πό τους γο­νείς και τους προ­πο­νη­τές να κερ­δί­σουν. Η α­βε­βαιό­τη­τα που νιώ­θουν για κά­ποιο α­γώ­να, το πό­σο ση­μα­ντι­κός εί­ναι ο α­γώ­νας αυ­τός, κα­θώς και η σει­ρά που μπο­ρεί να α­γω­νι­στούν, μπο­ρεί να α­πο­τε­λέ­σουν πα­ρά­γο­ντες άγ­χους.
   Τα μι­κρά παι­διά που νιώ­θουν να πιέ­ζο­νται α­πό γο­νείς και προ­πο­νη­τές να α­πο­δώ­σουν κα­λύ­τε­ρα ή να κερ­δί­σουν σε έ­ναν α­γώ­να, βιώ­νουν το στρες πριν α­πό τον α­γώ­να σε με­γα­λύ­τε­ρο βαθ­μό


karataidis''Το να κερ­δί­σει κα­νείς τον α­γώ­να χά­νο­ντας το παι­δί εί­ναι μια θυ­σία πέ­ρα για πέ­ρα ευ­τε­λής'' 

ο α­θλη­τι­σμός δι­δά­σκει το εὖ α­γω­νί­ζε­σθαι